Documented Disinformation Campaigns in Africa

Target %t .
Country Year Started Key Actors Objectives Tactics Impact
¢ Spread pro-Kremlin narratives | Thousands of new, fake, and
Global of Russia’s invasion of Ukraine  |hacked accounts began a massive, 1
— dinated : March | 23 million tweets posted the
(targeting. . Undetermined coorcinated campaigh on Varc hashtags #IstandwithPutin
South Africa 2022 . * Create the appearance of 2, 2022, to artificially game . . el
(pro-Russia) . N . #lstandwithRussia (primarily in
Ghana, and global support in the leadup to | Twitter’s algorithm so that two .
.. . BRICS countries)
Nigeria) the UN vote to condemn the pro-Russian hashtags would
invasion trend
* Through Buffer, 1,552
¢ The social media accounts of accounts were accessed, out of
authentic Nigerian journalists and [which 618 accounts were used
social media users were hacked |to post 766 unauthorized
2002 Undetermined e Spread pro-Kremlin narratives |through the platform Buffer messages across Twitter,
(pro-Russia) of Russia’s invasion of Ukraine Facebook, and LinkedIn
¢ Once accessed, these accounts
were used to post pro-Russian * Significant follow-on sharing
propaganda of Russian propaganda was
reported
* A coordinated campaign of
* Spread anti-French, anti-UN, false and mlsleac.hng messaging
. appeared on Twitter, TikTok,
and pro-Russian messages * Fake photos were
W G Telegram, WhatsApp, and di inated to the 5.000
Mali 2021 agner Group Facebook isseminated to the 5,
(Russia) * Burnish Wagner’s human members of one Telegram
rights record prior to its arrival . . channel alone
in Mali * Moderation was circumvented
by using puns with multiple
meanings



https://files.casmtechnology.com/message-based-community-detection-on-twitter.pdf
https://medium.com/dfrlab/istandwithputin-hashtag-trends-amid-dubious-amplification-efforts-2b8090ac9630
https://therecord.media/nigerian-social-media-accounts-targeted-in-influence-campaign-centered-on-ukraine-invasion/?fbclid=IwAR2fb9hO28ZkFUD-ektI6S2kTJJwDjZd1VfeQvhMeTGgSHVWc-vYmvH8SqY
https://www.rfi.fr/fr/technologies/20211208-le-groupe-russe-wagner-%C3%A0-la-man%C5%93uvre-sur-les-r%C3%A9seaux-sociaux

Undetermined.
Operated through
opaque private
companies during the

¢ Control the narrative around
the judicial review of BBI

* Tarnish the integrity and
competence of the High Court

* Individuals were paid to post
synchronized malicious content
to game algorithms into making
the content trend on Twitter
(astroturfing)

* Consisting of 3,7000 accounts,
this network spread 23,000
tweets and 31 artificial hastags

High Court of
Kenya 2021 g . . .
Kenya's review of . . . . * Activities were coordinated on . ..
o * Discredit targeted journalists . * Journalists and activists
constitutional . WhatsApp and paid for through .
. and activists . . reported being harassed and
amendments relating M-Pesa to avoid detection . .
g resorting to self-censorship
to the Building . L
. e O * Distort public opinion around e .

Bridges Initiative (BBI) * Verified users were paid to

the release of the Pandora Papers|,, ) .

rent” their accounts
* Facebook pages posted

*Denigrate democratically coordinated and misleading pro-

elected leaders to soften the Russian and anti-French/Western

ground for the military coups content

Mali, Burkina Groups claiming to be * These pages were followed
Faso, and 2020 nonprofits, charities, |*Promote military juntas and * One-third of posts across the by 140,000 accounts and posted
Niger and community pages|delay holding elections pages were posted within 60 24,000 times

¢ Advocate for a “revolution” in
the broader Sahel region

seconds of one another in the
leadup to Mali’s 2020 coup and
the arrival of Wagner
mercenaries in Mali



https://assets.mofoprod.net/network/documents/Report_Inside_the_shadowy_world_of_disinformation_for_hire_in_Kenya__Updated.pdf
https://medium.com/dfrlab/pro-russian-facebook-assets-in-mali-coordinated-support-for-wagner-group-anti-democracy-protests-2abaac4d87c4

Africa-wide
especially
Mali, CAR
Cameroon
South Africa
and

Mozambique

2019

African influencers
backed by
Prigozhin/Russian-
affiliated entities

¢ Promote antidemocratic, anti-
EU, anti-UN narratives through
African voices.

* This network has been
especially vocal promoting
Russian propaganda around its
invasion of Ukraine

¢ Recruitment, instruction, and
financing of African social media
influencers, intellectuals, and
media figures starting at the Sochi
Summit

* Influencers promote Russian
disinformation on social media,
radio, and television shows (such
as Lengo Songo, Radio
Révolution Panafricaine, and
Afrique Média TV), and in the
publications of Russian-backed
“think tanks” (such as AFRIC).

* Much of this content comes
directly from Russian state media
outlets such as RT and Sputnik.
RT registered at least four new
African domain names prior to
Russia’s invasion of Ukraine and
plans to set up an editorial office
in Nairobi, Kenya

* Widespread direct and
indirect exposure of Africans to
these messages

* Over 600 African news
websites picked up Sputnik and

4

RT content “as normal sources”

Tanzania

2021

Accounts supportive
of the Tanzanian
government

* Silence opposition and civil
society leaders by gaming
Twitter’s moderation of
copyrighted material in order to
have these leaders’ accounts
removed from the platform

* 268 accounts connected to the
Tanzanian ruling party (and
formerly used as Russian
personas) coordinated adversarial
reporting to harass Tanzanian
opposition and civil society
leaders

* Fake web pages were created
with the targeted leaders’
content, after which copyright
complaints were submitted
leading to the removal of the
leaders” accounts

* These accounts also promoted
pro-government hashtags and
amplified government accounts

e Twitter removed at least two
of the civil society leaders’
accounts

* Other leaders were
intimidated by the harassment



https://www.jeuneafrique.com/1266344/politique/mali-qui-sont-les-relais-du-soft-power-russe-a-bamako/
https://www.lemonde.fr/economie/article/2022/03/28/le-continent-africain-dans-le-viseur-de-rt_6119392_3234.html
https://github.com/stanfordio/publications/blob/main/20211202-tz-twitter-takedown.pdf

Scholar connected to

* Deny allegations of Eritrean

* A pseudo-fact-checking report
was published to disingenuously
claim bias

* The report was later promoted

* Leaked audio allegedly
captured Eritrean officials
praising this report and

political movement)

Afrophobic sentiment

and artificially increased its
follower count

Eritrea 2021 the ruling party forces’ abuses in Tigray by Eritrean and Ethiopian officials |encouraging similar efforts
along these lines to support its
* The report accused western denials
media and officials of
disinformation
* “Click-to-tweet” campaign of
supplying pre-written sensational
Diaspora supporters social media posts for users to * A barrage of inaccurate and
S of Ethiopian or * Shape the narrative of the post and direct at international ~ |unverified information about
Ethiopia 2020 . . . . . .
Tigrayan forces Tigray conflict actors to game algorithms the Tigray conflict confounded
during conflict accurate analysis
* Creation of impersonator
accounts
Network of accounts
linked to:
1) Ministry of
Information and * The network reached a large
Communications following (over 10,000
Technology and * Disparage political opponents |¢ Fake and duplicate social media |followers) and a widespread
2020, leadup . ) . . . .
National Guidance accounts posted fabricated claims |reach on social media in the
to January . o o ]
* Disrupt opposition efforts to  |about political opponents leadup to the election
Uganda 2021 .
Presidential 2) A spokesperson |organize and share accurate
Flection for Lt. General election information on social * Accounts amplified one » Uganda blocked social media
Muhoozi media another’s content prior to the election in response
Kainerugaba to Facebook removing the
disinformation network
3) Entities claiming to
be public relations
firms/news
organizations
* Anonymous Twitter handle * Gained over 50,000 followers
South African First . was created that deceptively and contributed to the growth
. . . * Promote xenophobic and ) i .
South Africa 2020 party (nationalist claimed other people’s images of xenophobic groups and

hashtags on South African social
media



https://medium.com/dfrlab/eritrean-report-uses-fact-checking-tropes-to-dismiss-evidence-as-disinformation-385718327481
https://medium.com/dfrlab/ethiopian-diaspora-groups-organize-click-to-tweet-tigray-campaigns-amid-information-scarcity-7e8d7ed73e2f
https://www.dailymaverick.co.za/article/2020-08-18-ulerato_pillay-how-the-xenophobic-network-around-putsouthafricafirst-was-born-and-then-metastasised/
https://medium.com/dfrlab/facebook-removes-inauthentic-assets-linked-to-ugandan-government-c3949be9f810

¢ Inauthentic social media

Egypt and UAE

of Gulf State competition in the
Horn of Africa

which were amplified via pages
posing as regional news outlets

The Congolese politician, accounts managed by university
Democratic Honoré Mvula, and | Build followers for Mvula and |students ran pages posting ¢ 1.5 million likes were
. 2020 . . . " . .
Republic of his political party, his political party sensational news, which were accumulated from the pages
the Congo Force des Patriotes then opaquely rebranded to
support Mvula
* Coordinated content was
Fiusfidlat Allsir pﬁomoted on Fljcefbook througgll
T T - ood book alarge ne;vxfzolz o accoun;s eEId .
. E . . . oL %
Leadup to |party: the Rally of the | . 00¢ Facebook M Gumea pages VT AR LS .|« Content reached 800,000
. . with pro-Condé content in the  [not disclose that they were paid .
Guinea October 2020 (Guinean People and - g1 7L " . followers in a country of 13
. ) . leadup to his controversial bid  |political communicators for iy
election |its network of paid . o million people
" for a third term Condé’s party
political
communicators * Several page administrators
were based in Turkey
* Promote Russia and Prigozhin
as friends of Sudan * Fake social media accounts
Prlgc')zhm-hnked. p * Support Sudan’s Rapid Clalmed' to be Sl}dar.lese politicians | The disinformation network
entities and Russia’s or media organizations . .
Sudan 2019, 2021 Support Forces gained a following of over
Internet Research
. . 440,000 user accounts
Agency e CiE * Sudanese citizens were hired to
® Portray Sudan’s civilian operate some of these pages
leaders as pawns of the United P pag
States
* Promote the controversial
election bids of longtime Togo
President Faure Gnassingbé in | | Coordinated inauthentic
February 2020 and that of
L. . : . content was spread through * 900 accounts, groups, and
Togo and Tunisian digital former president Henri Bédié in networks of fake accounts that ages affiliated with the
A_g,_. 2019 and 2020 |communications firm |[Co6te d'Ivoire in October 2020 . pag . .
Cote d'Ivoire . posed as locals and independent |UReputation operation had a
Ureputation . . . .
.. news organizations in the combined 3.8 million followers
* Additional pages targeted countries tarseted
Chad, Comoros, Congo- &
Brazzaville, Gambia, Guinea,
Mali, Niger, and Senegal
® Pushed claims that the Qatar « Created false claims of Qatar
Private firms based in |8°Yermment LG SO I sponsorship of terrorist attacks PR T T £
Somalia 2019 terror attacks in Somalia as part ’  |million followers across North

Africa and the Middle East



https://medium.com/dfrlab/inauthentic-facebook-pages-rebranded-to-promote-drc-politician-cdc4785a3114
https://cyber.fsi.stanford.edu/io/news/who-are-president-guineas-facebook-trolls-0
https://medium.com/dfrlab/inauthentic-facebook-assets-promoted-russian-interests-in-sudan-2623c58b1f7f
https://www.atlanticcouncil.org/in-depth-research-reports/operation-carthage-how-a-tunisian-company-conducted-influence-operations-in-african-presidential-elections/
https://medium.com/dfrlab/facebook-disabled-assets-linked-to-egypt-and-uae-based-firms-a232d9effc32

Algeria,

* The campaign engaged in

Angol
SUsed. Israeli political coordinated inauthentic behavior
Ghana, Mali L . . .
: marketing firm 3 T on Facebook, including creating |* Globally the network of
Mozambique, . * Promote designated politicians . . . .
: 2019 Archimedes Group . . fake and misleading “fact- inauthentic pages was followed

Niger, - while smearing others . " , o
Niceria and the political actors checking” pages and “leak” pages|by 2.8 million users
grgle_al’_ that hired them that posted fake information
2enegd. about politicians
Togo, Tunisia

* Promote positive content

. . about the UAE, including its
Private firms, tivity in Y. « Nearlv 500 "
Nigeria and MintReach based in | 2CHIVIty In Yemen * The campaign spread eary SUL accounts, groups,
2019 - . . . . and pages gained a total of 1.4
Egypt Nigeria, and Flexell in . coordinated inauthentic content -
E t * Promote criticism of Qatar, million followers
8YP Turkey, and Iran, as well as the

Iran nuclear deal

* Support the re-election of the * Plan to spread disinformation
South Africa | 2019 election Prlgozhm(AFRIC ANC Party and deepen Russian that w0u1<31 dlSC‘I‘edlt the * Uncertain

(Russia) . oy Democratic Alliance Party and
ties with its leaders . .
Economic Freedom Fighters

Global
including
Chinese
embassies in
27 African
countries. * Chinese diplomats in a
Those with majority of African countries
gre.afe.s L * Chinese officials amplified state- had th.elr tweets artificially
artificial di 4 amplified
amplification * Artificially amplify the Tun Media reports
were: 2018 China messages of the Chinese Central * Tens of thousands of fake

Angola,
Liberia
South Africa
Ghana
Malawi
Namibia
Botswana
Djibouti,
Mali, Chad

Propaganda Department

¢ Armies of fake accounts then
boosted officials' posts through
retweets

retweets

* Twitter suspended 30,000
accounts linked to this
campaign



https://medium.com/dfrlab/inauthentic-israeli-facebook-assets-target-the-world-281ad7254264
https://www.pulse.ng/bi/tech/who-is-behind-mintreach-in-nigeria-one-of-the-firms-that-facebook-removed-for/wpzszyj
https://www.dailymaverick.co.za/article/2019-05-07-exclusive-did-putins-chef-attempt-to-interfere-in-south-african-election/
https://africacenter.org/security-article/army-of-fake-fans-boosts-chinas-messaging-on-twitter/

Cameroon
CAR,
Cote d'Ivoire

Russian entities linked

* Provide political cheerleading
for ruling party candidates

¢ Fan anti-French sentiment

* Disseminate coordinated
inauthentic content through fake

* The inauthentic pages posted
48,000 times, received more

DRC 2018 to Yeveeny Pricozhin accounts based abroad and than 9.7 million interactions,
Madagascar, seny Hrig * Champion Russia and Russian |“franchised” national accounts and were liked by over 1.7
Mozambique, interests, especially around (where locals are paid to post) million accounts
and Sudan mineral extraction and arms
deals
* Campaign involved 100 fake
. . Twitter accounts and bots to iy .
Bell Pottinger, British * Disinformation damaged
. . generate 220,000 tweets to .
PR firm retained by . . . . . . trust and dialogue around
G broth * Stoke racial animosity to amplify hate-filled websites and |. p ic rof .
South Africa 2016 tpta brothers distract from the Gupta’s role in |speeches SSUES OF SCONOMIC TEioT 1
E— (accused of massive e ’ South Africa —features that
corruption as part of state capture . continue to shape South African
* Content was amplified by o .
state capture scandal) . political discourse
media outlets owned by the
Gupta brothers
* Promote Libyan warlord * Networks based in the UAE
Khalifa Haftar and Saudi Arabia created fake
. . Twitter accounts posing as * Disrupted Libya’s nascent
External interests in . . gy :
. .| * Advance pro-Russian Libyans digital information networks
Libya 2014 Egypt, Russia, Saudi narratives of the Libyan conflict
=oya Arabia, and the y

United Arab Emirates

* Sow polarization, confusion,
and distrust in Libyan digital
spaces

* Wagner Group affiliates hired
Libyans to produce

disinformation around the Libyan

conflict

* Amplified the polarization of
Libyan society



https://africacenter.org/spotlight/russian-disinformation-campaigns-target-africa-interview-shelby-grossman/
https://www.iol.co.za/business-report/companies/analysis-how-bell-pottinger-met-its-end-in-south-africa-13127573
https://africacenter.org/spotlight/light-libya-fog-disinformation/



